Groter is duurder!

Het gemeentehuis voor de fusiegemeente Land van Cuijk zal op de huidige locatie van het gemeentehuis in Boxmeer komen. Daarvoor zal, een door de inwoners betaald, peperduur nieuw gemeentehuis worden gebouwd. Als Grave meegaat in de herindeling moeten inwoners voor veel gemeentediensten naar Boxmeer, op zo’n 25 km afstand. Met het OV vanuit Grave is dat al snel een rit van langer dan één uur… enkele reis.

Betrokkenheid

Na herindeling bestaat Land van Cuijk uit 1 stad, 33 dorpen en 90.000 inwoners*1
De gemeente Grave met ca. 12.500 inwoners wordt vanuit het stadhuis in Grave bestuurd door de burgemeester, 3 wethouders (max. 2,5 fte) en 15 raadsleden. De dienstverlening staat dicht bij de inwoners, er zijn korte communicatielijnen en de betrokkenheid van zowel de inwoners als de gemeentelijke organisatie is groot.

Na herindeling zou een gemeente Land van Cuijk ontstaan met ca. 90.000 inwoners, 33 dorpen en 1 stad. Het bestuur bestaat naast de burgemeester uit 5 tot 7 wethouders en 37 raadsleden waarvan er 3 tot 5 uit de gemeente Grave zullen komen. De maatschappelijke betrokkenheid en invloed, de toegankelijkheid en de directe communicatie zal minder zijn net als de interesse van de inwoners voor de gemeentepolitiek.

Gemeentehuis in Grave of Boxmeer
Op dit moment kunt u voor alle gemeentezaken terecht in het stadhuis in Grave. Denk daarbij aan het aanvragen van je rijbewijs, het verlengen van je paspoort, het aangeven van de geboorte van je zoon of dochter, enz. enz.  Dit zal ook zo zijn als de gemeente Grave behouden blijft. Als de gemeente Grave opgeheven wordt en zal toetreden tot de gemeente Land van Cuijk zal het gemeentehuis in Boxmeer komen te staan. Voor alle gemeentezaken die je niet digitaal kunt regelen zul je dus naar Boxmeer (ca. 25 km) moeten. Wij vinden dat dit soort gemeentezaken dicht bij huis geregeld moeten kunnen worden en dat dit ook een van de redenen is om de gemeente Grave niet op te heffen.

*1  Bijsluiter bij stempas